3 Sebab Rekod Buku Tunai Lebih Bermanfaat Berbanding Penyata Bank

Buku tunai ialah rekod kewangan merangkumi kronologi semua transaksi tunai perniagaan yang melibatkan penerimaan tunai dan pengeluaran tunai. Ia juga termasuk butiran pengeluaran dan deposit bank. Ia dikemas kini dan diseimbangkan pada asas masa nyata yang berterusan.

Walau bagaimanapun, sesetengah perniagaan bersaiz sederhana hingga besar kerap mengekalkan dua rekod buku tunai berasingan, jurnal penerimaan tunai dan jurnal pengeluaran tunai.

Jurnal penerimaan tunai merekodkan semua wang yang diterima oleh perniagaan, seperti jualan tunai dan pembayaran yang diterima daripada pelanggan. Sebaliknya, jurnal pengeluaran tunai mengambil kira pembayaran yang dibuat, seperti pembayaran vendor dan perbelanjaan tunai.

Mengekalkan rekod terperinci transaksi tunai perniagaan anda dalam buku tunai adalah sangat penting. Selain berfungsi sebagai rekod perakaunan yang penting, ia membantu syarikat dalam menjejaki kedudukan kewangan mereka pada setiap masa.

Ia juga menyediakan data yang dikemas kini dan relevan sambil merumuskan belanjawan, membuat anggaran kos dan memperuntukkan sumber dengan itu dapat memastikan pengurusan kewangan yang cekap.

Bagaimana Buku Tunai Berfungsi?

Buku tunai digunakan sebagai jurnal dengan merekodkan secara kronologi semua transaksi tunai perniagaan yang berkaitan dalam tempoh perakaunan.

Selain itu juga, buku tunai disediakan sebagai subsidiari kepada lejar am di mana semua urus niaga tunai yang dibuat dalam tempoh perakaunan direkodkan dalam susunan kronologi. Organisasi yang lebih besar biasanya membahagikan buku tunai kepada dua bahagian iaitu jurnal pengeluaran tunai, yang merekodkan semua pembayaran tunai, dan jurnal penerimaan tunai yang merekodkan semua tunai yang diterima ke dalam perniagaan.

Ciri-ciri utama Buku Tunai adalah seperti berikut:

1.Tunai dan Transaksi Bank: Buku tunai merekodkan transaksi yang berkaitan dengan tunai serta penerimaan bank dan pembayaran dalam organisasi. Urus niaga bukan tunai adalah tidak termasuk di dalam buku tunai.

2.Susunan Kronologi: Semua urus niaga dalam buku tunai direkodkan dalam susunan kronologi. Ia membantu syarikat mengekalkan rekod harian tunai dan pembayaran yang telah berlaku dalam satu tahun kewangan.

3.Tiada Baki Kredit: Lajur tunai buku tunai tidak boleh menunjukkan baki kredit. Ini bermakna bahagian kredit lajur tunai tidak sepatutnya melebihi bahagian debit. Peraturan ini ialah syarikat tidak boleh membayar lebih daripada yang sedia ada dari segi tunai mahupun baki bank.

4.Persamaan dengan Jurnal dan Lejar: Buku tunai adalah serupa dengan jurnal. Ini kerana transaksi tunai serta bank direkodkan secara kronologi dan mengikut urutan kejadiannya. Ia juga mengandungi lajur untuk folio lejar. Buku tunai merekodkan urus niaga bersama-sama yang menerangkan sifat dan tujuannya.

Penyata Penyesuaian Bank

Penyata penyesuaian bank ialah dokumen yang membandingkan baki tunai pada kunci kira-kira syarikat dengan jumlah yang sepadan pada penyata banknya. Penyelarasan kedua-dua akaun membantu mengenal pasti sama ada perubahan perakaunan diperlukan.

Tambahan itu juga, penyesuaian bank diselesaikan secara berkala untuk memastikan rekod tunai syarikat adalah tepat. Mereka juga membantu mengesan penipuan dan sebarang manipulasi tunai.

Cabaran Yang Dihadapi Semasa Menyediakan Penyata Penyesuaian Bank

Syarikat boleh memperoleh pelbagai kelebihan daripada proses penyesuaian yang berkesan. Tanpa penyesuaian yang baik adalah sukar untuk menentukan pembayaran yang dijangkakan belum dibuat. Selain mengesan penipuan, buku tunai dan penyata penyesuaian bank membolehkan anda mengenal pasti dengan cepat sebarang kemungkinan gangguan dalam aliran tunai anda.

Proses penyesuaian bank yang berkesan menawarkan pelbagai kelebihan kepada perniagaan. Ia membolehkan syarikat mengenal pasti sebarang pembayaran yang dijangkakan yang belum dibuat dan mengesan penipuan.

Walau bagaimanapun, sehingga hari ini proses penyesuaian bank adalah sangat manual. Akauntan bertanggungjawab untuk membandingkan buku simpanan digital dan buku e-tunai secara manual untuk menyediakan penyata penyesuaian bank.

Selain itu, kadangkala disebabkan oleh kelewatan dalam proses tunai di bank serta terdapat perbezaan antara buku simpanan dan buku tunai. Ini mungkin membawa kepada pelbagai ralat atau tidak konsisten dalam penyata penyesuaian bank.

Apakah Itu Penyata Bank?

Penyata bank meringkaskan semua transaksi bulanan akaun dan biasanya dihantar oleh bank kepada pemegang akaun setiap bulan dalam bentuk kertas atau digital. Penyata bank mengandungi maklumat semakan dan akaun simpanan, seperti nombor akaun dan senarai terperinci deposit mahu pun sebarang transaksi pengeluaran.

Walau bagaimanapun terdapat juga beberapa keburukan penyata bank. Antaranya ialah ia sukar untuk dibaca. Jika anda tidak biasa membaca penyata kewangan, mungkin sukar untuk memahami maksud semua nombor tersebut. Keadaan ini sukar bagi anda untuk membuat keputusan yang tepat tentang kewangan anda.

Selain itu juga, apabila menggunakan penyata bank ialah ianya tidak selalu memberikan gambaran yang paling tepat tentang keadaan kewangan anda. Contohnya, jika anda mempunyai banyak bil tertunggak, penyata bank anda akan menunjukkan baki yang lebih rendah daripada jumlah yang sebenarnya anda ada dalam akaun anda. Ini boleh menyukarkan untuk mendapatkan gambaran yang tepat tentang keadaan kewangan anda.

Akhirnya, pihak perbankan akan mengenakan caj tertentu jika pelanggan mahukan penyata tersebut. Jika anda mahu mendapatkan berbilang penyata daripada bank yang berbeza, ia akan melibatkan caj yang agak banyak untuk anda bayar. Selain itu, jika anda tidak berhati-hati anda mungkin akhirnya terpaksa membayar untuk perkhidmatan yang tidak anda perlukan seperti pembayaran bil dalam talian.

Untuk maklumat lanjut tentang buku tunai dan yang berkaitan perkhidmatan perakaunan, anda boleh menghubungi kami di Starz Excellence. Kami bersedia membantu anda.

Leave the first comment