Kekurangan Penyata Bank kepada Syarikat

Apakah Penyata Bank?

Penyata bank meringkaskan semua transaksi bulanan akaun dan biasanya dihantar oleh bank kepada pemegang akaun setiap bulan dalam bentuk kertas atau digital. Satu kelemahan menggunakan penyata bank ialah ia sukar untuk ditafsirkan. Ini boleh menyukarkan untuk melihat corak atau arah aliran dalam aktiviti kewangan anda.

Kelebihan Penyata Bank

Penyata bank menyediakan rekod transaksi yang boleh dipercayai dalam cek, simpanan dan jenis akaun bank anda yang lain. Penyata bank anda digunakan untuk menjejaki deposit, pengeluaran, yuran dan faedah yang dikreditkan. Ianya juga boleh membantu anda:

  1. Jejaki tabiat perbelanjaan anda.
  2. Temui transaksi yang tidak dibenarkan.
  3. Kenal pasti ralat bank atau pihak ketiga.
  4. Elakkan bayaran overdraf.

Kekurangan Penyata bank

Antara kelemahan menggunakan penyata bank ialah ianya tidak menunjukkan gambaran kewangan penuh perniagaan anda. Penyata bank hanya menunjukkan transaksi yang telah berlaku dalam akaun cek dan simpanan anda. Tambahan itu juga, ia tidak menunjukkan maklumat penting lain tentang perniagaan anda, seperti hasil daripada jualan atau perbelanjaan yang dibayar dengan tunai atau kad kredit.

Akhir sekali, penyata bank boleh mengelirukan kerana ia tidak selalu menggambarkan kesihatan kewangan sebenar perniagaan anda. Contohnya, jika anda mempunyai banyak wang di bank tetapi anda juga terlilit hutang, baki bank anda tidak akan menggambarkan keadaan kewangan sebenar anda.

Untuk menyelaraskan penyata bank anda secara manual:

  1. Bandingkan penyata bank anda dengan rekod anda: Anda boleh menyimpan rekod melalui log bertulis dan resit, perisian belanjawan atau aplikasi.
  2. Semak baki: Pastikan baki permulaan pada penyata bank anda sepadan dengan rekod anda. Jika tidak, ketahui sebabnya dan betulkan isu tersebut.
  3. Periksa deposit: Semak deposit yang disenaraikan pada penyata bank anda untuk memastikan ia sepadan dengan rekod anda.
  4. Semak pengeluaran: Semak pengeluaran anda dengan cara yang sama anda menyemak deposit anda.
  5. Selaraskan akaun anda: Jika ada sesuatu yang tidak dapat diselesaikan, cuba selesaikan isu tersebut dengan melaraskan rekod anda atau dengan berusaha untuk membetulkan ralat bank.

Berkenaan kebimbangan orang ramai terhadap kebocoran data, pada tahun 2021 RHB Bank Bhd (RHB) meminta maaf atas kesilapan mereka mengeluarkan e-penyata yang mengakibatkan dokumen perbankan dihantar bukan kepada pelanggan sepatutnya.

Memberi jaminan bahawa keselamatan data tetap menjadi keutamaan, RHB berkata kejadian itu memberi kesan ke atas kurang daripada 0.5 peratus daripada keseluruhan pelanggan runcitnya di Malaysia. RHB juga berkata mereka sudah melaksanakan langkah meningkatkan kawalan keselamatan.

Untuk maklumat lanjut tentang penyata bank dan yang berkaitan perkhidmatan perakaunan, anda boleh menghubungi kami di Starz Excellence.

Leave the first comment